Praktisk

(Oppdatert med informasjon fra første infoskriv 6.5.2014)

Dato: 24.-27. juli 2014

Sted: Grytdalen, Oppdal, Sør-Trøndelag (12 mil sør for Trondheim, ca. 2 timer med bil)

Innlaiv dato: Sommer år 22 e.S

Innlaiv sted: Kastarundt

Spillstart: 20:00. Vi ser gjerne at folk kommer i god tid for å sette opp leir og bli kjent.

Spillslutt: lørdag kveld. Vi håper alle deltar på nedrigg og opprydding søndag formiddag.

Antall deltakere: ca. 60

Aldersgrense: 16 år, barn i følge med foreldre.

Tidsfrister og betaling

Påmeldingsfrist: 1. mars 2014

Betalingsfrist: 1. april 2014

Pris: kr 600 – Dersom vi får tilstrekkelig Frifond-støtte blir det en rabattordning for deltakere under 26 år.

Kontonr: 4230.57.17619

Mat

Spillerne må stille med mat selv. Arrangører ordner bålplasser og stiller med ved. Kokeutstyr må dere ha selv. Vann hentes i elv gjennom spillområdet.
Torsdag kveld vil det bli servert ett varmt måltid til alle spillere.

Det vil være et serveringssted på stedet: Beverhytta. Dette er organisert og drevet av spillere, og de jobber med en meny og et prisoverslag som kommer i et eget skriv fra dem. Vertshuset vil ha mettende mat og drikke til en ok pris.

Vi setter pris på tilbakemelding om folk har tenkt å i hovedsak lage maten selv eller spise på vertshuset.

Alkohol

Selv om vi ikke har alkoholforbud på laiven er det ikke greit å drikke seg full. Full rolle er ok, men full spiller er absolutt IKKE ok, vi har mindreårige tilstede på laiven og forventer at folk oppfører seg ordentlig.

Det er verdt å merke seg disse to punktene fra wiki-artikkelen Hvordan spille fjellfolk:

  • Både grønnsaker og alkoholisk drikke av alle slag (øl, vin, brennevin) er luksusvarer og nytes med andakt.
  • Det er et stort tap av både ære og prestisje å drikke seg full.

Dette er skrevet med grunnlag i hvilke ressurser fjellfolk har. Å bruke dyrebare matkilder til å lage alkohol er veldig ekstravagant for en folkegruppe som lever på et minimumsnivå. Også har vi ønsket å bremse den berømmelige trønderske fyllefesten.

Inntak av ulovlige substanser er selvsagt forbudt, norsk lov gjelder også i spill.

Innkvartering

I telt. Hver klan vil ha sitt område. Har du eget (saklig) telt så ta gjerne med dette.

Innkvartering på laiven er telt. Arrangørene stiller med en del telt, men vi håper også at flest mulig tar med egne telt. Jo flottere telt jo kulere blir området, men det meste er greit så lenge de ikke er moderne tunneltelt i grelle farger og lignende. Er du usikker så avklar gjerne med oss.

Om du kan stille med telt, send e-post til gullihvertfjell@midtskille.no med beskjed om hvor mange teltet rommer og gjerne også hvilken type telt det er.

Sted

Vekvessætra, Grytdalen, Oppdal.

Transport

Opprinnelig var det sagt at arrangørene ville forsøke å sette opp buss fra Trondheim til laivområdet. Det ser ut som det er veldig få spillere som ønsker å benytte seg av dette og mange allerede har planlagt samkjøring. Siden dette vil gjøre egenandelen for buss veldig høy har vi valgt å gå bort fra dette. Enkleste måte å komme seg til laivstedet om du ikke kjører vil da være med tog til Oppdal stasjon eller buss til Fagerhaug (like nord for Oppdal). Derfra kan både arrangører og sikkert også grupperingsmedlemmer være behjelpelige med bilskyss.

For bil, kjør E6 til Oppdal og litt forbi til Fagerhaug (se kart) eller RV3 gjennom Østerdalen til Ulsberg og så E6 sørover. Det er 40 kr bompenger på veien mellom Fagerhaug og Grytdalen. Man kan betale kontant eller med kort.

Det er greit med parkeringsplasser nær spillstedet, men ikke mulig å kjøre helt inn til teltplassen. Fra parkeringen er det 200-300 meter til teltplassene, og den er pent skjult av bjørk, så vi skal ikke kunne se bilene fra spillområdet selv om de er greit tilgjengelige.

Spillermøte

Spillerne til denne laiven er godt spredd over hele landet. Etter mye diskusjon har vi kommet fram til at vi ikke organiserer et stort felles spillermøte, men arrangerer nettmøte for hver enkelt klan/gruppe. Spillermøtene vil bli avholdt en gang i løpet av 9.-15.juni, avhengig av hva som passer best for flertallet internt i hver enkelt klan/gruppe i samarbeid med ansvarlig arrangør for klanen/gruppen.

For trønderne vil vi ha (minst) en arrangør på hver laivpils framover. I tillegg vil vi prøve å si fra når vi er ute og reiser utenfor Trondheim slik at spillere som vil, har en sjanse til å prate og diskutere over en lunsj, laivpils eller annet.

Kostymer

Det er også mange som har begynt å jobbe med kostymer. Det er lurt å komme i gang tidlig, og for å hjelpe litt på veien viser vi til wiki-artikkelen Klesdrakt for fjellfolk og Vårt Pinterest-board med inspirasjon. Et sitat av Helge: Hvis kostymet ditt gir samme vibb som Conan eller fjellklanene fra Game of Thrones, så er du i mål. Vi krever ikke at noen skal slite seg ihjel for å lage 100% korrekt kostyme, til sist så er fjellfolk individer og spillere har tid og evner i ulik grad.

En viktig ting å huske på ved planlegging av kostymet er været. Vi er høyt til fjells, like under tregrensa, så det er ikke veldig mye som bryter vinden. Det kan bli kjempevarmt på dagtid, men på kvelden blir det som oftest temmelig kjølig i fjellet. Om det blir mindre pent vær så kan det bli veldig kaldt når man er så høyt oppe. Det kan snø i Trollheimen i juli, og det kan være 25 grader og knallsol. Endel solide klær er lurt å ha, og om været blir fantastisk så er de kjekke å ha om kvelden uansett. Sørg for å ha flere lag med klær så du kan ta av og på etter behov. Ullundertøy er alltid fint.

Spillregler

Våre spillregler er basert på at vi ønsker oss en laiv med mye drama og spill, heller enn terningkast og poengtelling.

Kutt

For å ivareta sikkerheten underveis har vi imidlertid visse sikkerhetsregler. Hvis du av en eller annen grunn kommer opp i en situasjon du synes er ubehagelig, truende eller smertefull, bruker du funksjonen KUTT. Du roper ordet ”KUTT” eller lager en klippende bevegelse med en hånd. Når KUTT er brukt, skal alt spill rundt denne personen opphøre, og man skal sørge for å få klarhet i om hva som førte til situasjonen. Er spilleren skadd? Syk? Kontakt eventuelt arrangør for hjelp. Det oppstår mange situasjoner på live som er uvante enn det man opplever i det vanlig liv. Vær ikke redd for å kutte hvis du føler behov for det; det er bedre å kutte for tidlig enn for sent.

Brems

For å skjerme seg mot uønsket spill uten å være nødt til å kutte, kan man utbryte: BREMS! Da skal spillet mot denne spilleren roes ned.

Kampsystem

Se også eget skriv om Kampsystem, med poengskala

Vi har prøvd å unngå poengtelling, og heller gitt den enkelte mer spillerom i forhold til hvordan utfallet av en kamp vil bli. Husk det viktigste er å rollespille kampen!

Systemet er delt i to; nevekamp og våpenkamp.

Kamptallene forteller deg hvor dyktig du er i kamp mot én eller et par personer. Den med høyeste tall vinner kampen. Normalt vil man diskret fortelle den andre sine tall, så vil man spille ut kampen etterpå.

Vi minner igjen om at det kun er lov med pæddavåpen.

Det er forholdsvis vanskelig å dø på denne laiven, men det er lett å bli skadet, og tilsvarende vanskelig å bli frisk. Helbredelse og sårleging er en langvarig prosess. Får du en alvorlig eller halvalvorlig skade, kan du ikke forvente å bli frisk igjen før laiven er over.

Leging foregår i tett samarbeid med arrangørene, som bestemmer hvordan sykdomsforløpet utvikler seg. Skadde og syke skal ikke isoleres. Det er kjipt for spilleren, og en syk som blir liggende uten tilsyn vil i det fleste tilfeller få et forverret sykdomsløp.

Dette betyr at en den tapende i en kamp normalt sett vil være skadd, men ikke død med mindre den vinnende spesielt er ute etter å drepe eller den tapende synes det er spillmessig riktig å dø.

Kommentarer er stengt.